Ερευνητές στην Αμερική εξέτασαν φάρμακα για την πρόληψη σχηματισμού θρόμβων και για τη θεραπεία του διαβήτη και διαπίστωσαν ότι ορισμένα από αυτά συνταγογραφήθηκαν πιο συχνά από γιατρούς, που είχαν λάβει δώρα από αυτές τις εταιρείες. Οι φαρμακευτικές εταιρείες από καιρό φλερτάρουν με δώρα τους γιατρούς… και ενώ οι περισσότεροι γιατροί δεν πιστεύουν ότι αυτά τα δώρα μπορούν να επηρεάσουν τις αποφάσεις τους σχετικά με το ποια φάρμακα θα συνταγογραφήσουν, μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι τα δώρα πραγματικά μπορούν να κάνουν τη διαφορά! Γεγονός που απασχολεί έντονα του συνηγόρους των ασθενών, που έχουν εκφράσει και στο παρελθόν την ανησυχία τους γι’ αυτό το φαινόμενο.
Νέα στοιχεία, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό TheBMJ, δείχνει ότι οι γιατροί οι οποίοι λαμβάνουν δώρα από φαρμακευτικές εταιρείες είναι πιθανότερο να συνταγογραφήσουν ή να προτείνουν τα προϊόντα τους, τουλάχιστον όταν πρόκειται για επώνυμα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη του σχηματισμού θρόμβων αίματος ή τη θεραπεία του διαβήτη. Σύμφωνα με τη νομοθεσία μεταρρύθμισης της υγειονομικής περίθαλψης του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, γνωστή ως Obamacare, οι φαρμακευτικές εταιρείες καλούνται σήμερα να δημοσιοποιούν τις πληρωμές τους προς τους γιατρούς, επιτρέποντας έτσι μια πιο εξειδικευμένη ανάλυση. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι για τα από του στόματος αντιθρομβωτικά, ή αντιπηκτικά, και τα φάρμακα χωρίς ινσουλίνη, που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία του διαβήτη, οι πληρωμές σε γιατρούς συσχετίστηκαν με μεγαλύτερη συνταγογράφηση των φαρμάκων brand-name, από γιατρούς που λαμβάνουν λιγότερα δώρα. Η μελέτη διαπίστωσε ότι όταν μια φαρμακευτική εταιρεία ξοδεύει χρήματα για έναν γιατρό, τότε θα δούμε αργότερα 94 επιπλέον ημέρες συνταγών για αντιπηκτικά brand-name και επιπλέον 107 ημέρες από τη συνταγογράφηση φαρμάκων brand-name, για τη θεραπεία του διαβήτη. Αυτά τα στοιχεία αναφέρονται στις ημέρες και στην προμήθεια των φαρμάκων που παίρνει ένας ασθενής από το φαρμακείο. Για παράδειγμα, εξηγεί ο Δρ Will Fleischman, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Επείγουσας Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του MarylandSchoolofMedicine, μια τακτική συνήθεια για ένα φαρμακευτικό αντιπρόσωπο πωλήσεων είναι να πάρει ένα γιατρό έξω για φαγητό. Αργότερα, ο γιατρός μπορεί να συνταγογραφήσει ένα φάρμακο σε ασθενή για περίπου μια περίοδο τριών μηνών. «Δεν λέμε ότι η πληρωμή προκάλεσε την συνταγή, αλλά ότι είναι συνδεδεμένη με την συνταγή». λέει ο Fleischman. Οι πληρωμές για τρόφιμα και ποτά ή για εκπαιδευτικό υλικό φάνηκε να έχουν μικρότερο αντίκτυπο απ’ ότι άλλα είδη δώρων, όπως ομιλίες, τουλάχιστον στην περίπτωση των φαρμάκων διαβήτη. Δώρα όπως ταξίδια, ομιλίες και συμβουλευτικές αμοιβές θα οδηγήσουν σε 375 περισσότερες ημέρες συνταγών απ’ ότι εάν το δώρο ήταν με τη μορφή εκπαιδευτικού υλικού ή γεύματα. «Αυτή η επιρροή στη συνταγογράφηση μπορεί να επηρεάσει ενδεχομένως αρνητικά ασθενείς με ακατάλληλη συνταγογράφηση, ή πιο πιθανό συνταγογράφηση των πιο ακριβών επώνυμων φαρμάκων, όταν υπάρχουν γενικά φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις», τονίζουν οι ερευνητές. Εξέτασαν σχεδόν 46 εκατομμύρια συνταγές σε περίπου 10,5 εκατομμύρια αποδέκτες της Medicare, το πρόγραμμα κάλυψης της κυβέρνησης για ενήλικες 65 ετών και άνω. Οι συνταγές γράφτηκαν από περίπου 624.000 γιατρούς, για τους τελευταίους πέντε μήνες το 2013 και ολόκληρο το έτος 2014. Οι ειδικοί στη μελέτη ορίστηκαν ως καρδιολόγοι και αιματολόγοι για τα αντιπηκτικά, και ενδοκρινολόγοι για τα φάρμακα του διαβήτη. Οι συντάκτες της μελέτης επισημαίνουν ότι τα ευρήματά τους δεν υποδηλώνουν απαραίτητα, ότι οι πληρωμές από παρασκευαστές φαρμακευτικών προϊόντων είναι επιβλαβείς για τη φροντίδα των ασθενών.